Historie pneumatiky, dějiny a vývoj pneu

Dějiny, historický vývoj a pokrok v pneu technologiích.

Dějiny pneumatiky

V současné době jsou pro nás pneumatiky samozřejmou součástí dopravních prostředků. Vývoj pneu technologií má však již více než dvěstěletou historii. Jaké byly klíčové momenty v dějinách pneumatiky? Autoservis Jenda Vám připravil jejich krátký přehled.

 

Gumové pneumatiky

Charles McIntosh, historie pneumatiky, pneu, pneumatikySkotský chemik Charles McIntosh (1766 - 1843), vynálezce nepromokavého materiálu, experimentoval již v 18. století s latexem. Materiál získával z mízy stromů, které rostli v povodí Amazonky v Jižní Americe. Výsledná gumová směs sice vykazovala vynikající hydroizolační schopnosti, ale i nežádoucí vlastnosti. V chladném počasí materiál křehnul a v horkém počasí se lepil. Experimenty s gumou se postupně rozšířily do Evropy a Ameriky, kde se další vědci pokoušeli stabilizovat její nežádoucí vlastnosti.

Charles Goodyear objevil v roce 1839, že přidáním síry do roztaveného latexu lze získat kvalitní materiál s dostatečnou pružností a pevností. Tento nový vulkanizovaný kaučuk původně sloužil pro pneumatiky kočárků a jízdních kol.

 

Pneumatiky a první patenty

Jako první si nechal patentovat gumové pneumatiky R. W. Thomson, patent pneu, historie pneumatiky, pneu, pneumatikyRobert William Thomson, a to v roce 1845. První patent pneumatiky používá řešení pomocí tenkých nafouknutých trubek. Tato pneu konstrukce měla své výhody, neboť odolala i několika defektům pneumatiky a umožňovala jízdu za různých podmínek. Výroba pneumatiky však byla poněkud složitá i nákladná. Thomson svým patentem doslova předběhl dobu, neboť jízdní prostředky nebyly natolik rozšířené, aby jeho vynález získal praktické uplatnění. Proto Thomsonův pneu patent postupně upadl v zapomění.

Další patent na moderní, vzduchem plněné pneumatiky získal John Boyd Dunlop v roce 1888. V této době se již sériově vyráběla jízdní kola, kde se nový patent pneumatiky výborně uplatnil. Od roku 1906 se vzduchem plněné pneumatiky začaly uplatňovat i v letectví.

První odnímatelné pneumatiky vynalezli dva zemědělští inženýři v Clermont-Ferrandu ve střední Francii koncem roku 1891. Byli to průkopnící pneu technologií bratři Michelinové. Jejich řešení bylo velmi úspěšné. Pneumatiky upevněné na vnějším prstenci oddělené trubkové osy se montovaly na masivní příruby.

 

Současné pneumatiky

Nejvýznamnější změny v pneu technologiích samozřejmě nastaly ve 20. století. K vývojovému posunu přispěly i obě světové války, neboť motorizace vojsk měla své priority. Dnešní pneumatiky se specializují pro různé povrchy, poskytují komfortní a bezpečnou jízdu, dostatečnou odolnost i životnost.

Z klíčových momentů ve vývoji pneu ve 20. století nelze opomenout dvě přelomové události:

historie pneumatiky, pneu, pneumatiky

  • 1948
    Michelin vyvíjí radiální pneumatiky
    s dokonalou přilnavostí.
  • 1972
    Dunlop
    přichází na trh s prvním modelem bezdušové pneu.

Podrobnější informace o všech výrobcích pneumatik a pneu technologiích najdete zde, a to včetně dalších historických souvislostí.